Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

MAN po raz kolejny na podium!

Wicelider sprzedaży pojazdów ciężarowych w Polsce
06.03.2015 00:00:00
Firma MAN Truck & Bus Polska po raz kolejny zamknęła rok na pozycji wicelidera sprzedaży pojazdów ciężarowych w Polsce, z liczbą 3.171 dostarczonych klientom pojazdów w 2014 r.
Udział w rynku pojazdów ciężarowych wyniósł 18,2%. W zakresie autobusów spółka sprzedała 52 pojazdy, uzyskując 5,6% udziału w rynku.
Rok ciągników siodłowych
- Rok 2014 był ponownie rokiem sprzedaży ciągników siodłowych - powiedział Piotr Stański, Prezes Zarządu MAN Truck & Bus Polska. - Po wywołanym efektem Euro 5, wyjątkowo dynamicznym roku 2013, spodziewaliśmy się, iż rok 2014 będzie spokojniejszy. Okazało się jednak, że i w tym roku rynek był bardzo chłonny. Nasze drugie miejsce w rankingu sprzedaży to bardzo dobry wynik.
Jak wynika ze statystyk zaprezentowanych na niedawnej konferencji prasowej polskiej centrali MAN, w segmencie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 6 ton, największy udział w rynku w Polsce w roku 2014 - 18,36 proc. uzyskała marka Mercedes-Benz, MAN był tuż, tuż - z udziałem 18,23 proc. Jak zauważył P. Stański, trzynaście punktów procentowych różnicy to w praktyce były 23 pojazdy, bo Mercedes sprzedał 3.194 ciężarówki, a MAN 3.171. To oznacza, że dwie niemieckie marki szły łeb w łeb... Za nimi uplasowały się kolejno - DAF (16,5 proc.), Volvo (15,2 proc.), Scania (14 proc.), Iveco (11,4 proc.) i Renault (5,8 proc.).
Segment 6,1-10 t zdominowała marka Iveco, ze sprzedażą 472 pojazdów i aż 61 proc. udziałem w rynku! Na drugim miejscu znalazł się MAN (184 pojazdy, 23,8 proc.), a pozostałe marki daleko w tyle - Mercedes uplasował się na trzeciej pozycji ze sprzedażą 61 ciężarówek, co dało mu 7,9 proc. udziału w tym segmencie rynku.
MAN na zdecydowanej pozycji lidera wystąpił w segmencie 10,1-15,9 t DMC, ze sprzedażą 509 pojazdów (40,65 proc. rynku), a w pierwszej trójce znalazły się jeszcze Iveco (318 sztuk, 25,4%) oraz Mercedes-Benz (269 szt., 21,5%). Reszta daleko w tyle. Przedstawiciele MAN-a na konferencji prasowej zwracali uwagę na to, że w tym segmencie ta marka oferuje standardowo pojazdy z ładownią o 3-metrowej wysokości.
W najcięższym segmencie, powyżej 16 ton, udziały rynkowe rozłożyły się bardziej równomiernie. Przewodził stawce Mercedes-Benz, ze sprzedażą 2.859 pojazdów (18,6%), tuż za nim był DAF (2.783 szt., 18,1%) i MAN (2.476 szt, 16,1%), ale też daleko nie odstawało Volvo (2.632 szt., 17,1%) i Scania (2.436 szt., 15,9%).
Najwięcej ciągników siodłowych w segmencie ponad 16 t sprzedał DAF (19,3% rynku), Mercedes-Benz (18,5%), Volvo (17,6%), MAN (15,8%) i Scania (14,7%).
Bolączką chyba wszystkich marek była sprzedaż podwozi. Na najcięższe podwozia najwięcej chętnych mieli: Scania (22%), Mercedes (19,4%), MAN (17,8%), Volvo (14,6%) i DAF (12%). Przedstawiciele MAN-a "winą" obarczają segment pojazdów budowlanych. W ubiegłym roku sprzedali tylko około 230 ciężarówek z napędem na więcej niż jedną oś. To mniej niż połowa tego, co sprzedawali w lepszych latach.
MAN sprzedał w sumie 261 pojazdów specjalistycznych, w tym 60 pożarniczych i 27 podnośników.
Przez trzy kwartały ubr. sprzedawano głównie pojazdy Euro 5. Piotr Stański zwrócił uwagę na ożywienie rynku w końcu 2014 roku, kiedy nabrała impetu sprzedaż pojazdów Euro 6 i to do tego stopnia, że popyt przewyższył szacunki niemieckiego producenta. W samym grudniu odnotowano około 1.700 rejestracji nowych ciężarówek.
43 proc. pojazdów MAN nabywanych jest w Polsce (dane za 2014 r.) z finansowaniem w ramach leasingu fabrycznego MAN Financial Services, który od 1 stycznia 2014 jest częścią Volkswagen Financial Services AG. 80 proc. portfela to model TGX. Zdecydowana większość transakcji odbywa się w euro (80 proc.). Ponad 60 proc. pojazdów jest zwracanych po okresie leasingu.
Ożywienie na rynku autobusów
Lepszy dla MAN-a był rok 2014 w porównaniu z 2013 w sprzedaży autobusów. Nabywców znalazły 52 autobusy (DMC ponad 8 t) tej marki, co dało jej 5,6% udział w rynku, na którym dominuje Solaris, ze sprzedażą 248 sztuk (26,9%), a za nim plasują się w czołówce Mercedes-Benz (184 szt., 20%) i Solbus (90 szt., 9,8%).
Ciekawie dla marki MAN w przypadku autobusów zapowiada się rok bieżący, bowiem firma już może pochwalić się sporymi dostawami. Przykładem mogą być 62 autobusy Lion's City dla ITS Michalczewski MPK Wrocław - podpisanie umowy nastąpiło na przełomie roku. Z kolei 36 autobusów Lion's City G CNG Euro 6 zakupiło PKM Tychy.
Używane idą jak ciepłe bułeczki
Sprzedaż pojazdów używanych od kilku lat utrzymuje się na bardzo dobrym poziomie. W roku 2014 wyniosła 704 pojazdy, co oznacza wzrost o 14 %. Do nabywców trafiały głównie pojazdy po leasingu, trzyletnie, ale oferta wzbogaciła się o sporą liczbę dwuletnich ciągników siodłowych, pochodzących z rynku krajowego. W 2012 roku ruszył program sprzedaży z gwarancją odkupu, a właściwie dwuletniego wynajmu lub - do wyboru - trzyletniego leasingu pojazdów do ruchu długodystansowego. W ramach tej oferty wszystkie ciężarówki objęte były podstawowymi kontraktami serwisowymi MAN Comfort Service, a więc cały czas pozostawały pod opieką autoryzowanego serwisu. W 2014 roku 2-letni wynajem dobiegł końca. Tym sposobem do sieci MAN TopUsed trafiło około 100 ciągników MAN TGX.
Coś dla nowszych i dla starszych
W roku 2014 firma MAN Truck & Bus Polska wiele działań skierowała na promocję usług serwisowych. Oferowane były pakiety serwisowe w atrakcyjnych cenach jak również oryginalne części zamienne serii ecoline, oraz oferta "Dobre roczniki" skierowana do użytkowników starszych pojazdów ciężarowych (wyprodukowanych w 2009 roku lub wcześniej). Wszystkie te oferty cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród klientów.
W programie "Dobre Roczniki" znajduje się ponad 30 dedykowanych pakietów serwisowych, a oferowane w nich rabaty sięgają 49%. Oferta została podzielona na sześć super pakietów dla najpopularniejszych pojazdów MAN oraz 24 pakiety dedykowane dla wszystkich modeli produkowanych przed 2009 r. Ponadto każdy klient korzystający z usług sieci autoryzowanych partnerów serwisowych MAN może liczyć na opusty sięgające 32% na konserwację i naprawy. W przypadku awarii takiego pojazdu na drodze klient może skorzystać z usługi Dobre Roczniki Assistance. Wystarczy zgłosić to najbliższej stacji serwisowej MAN w Polsce.
Systematycznie rośnie sprzedaż pojazdów MAN z kontraktami serwisowymi. W 2014 roku do nabywców trafiło ich 969. Aktualnie co trzeci pojazd ciężarowy MAN sprzedawany jest z tą usługą, a po drogach porusza się już 2.179 tak "uzbrojonych" wehikułów. W minionym roku, poza poszerzeniem oferty serwisowej, działania firmy MAN skierowane były na jeszcze lepszy kontakt z klientem. W tym celu firma przygotowała skierowaną do użytkowników pojazdów ciężarowych tej marki aplikację na smartfony. Aplikacja Serwis MAN Polska zawiera przydatne informacje dotyczące sieci handlowo-serwisowej MAN w Polsce, jak również aktualną ofertę na części zamienne oraz usługi serwisowe.
Zmienia się też sieć serwisowa MAN w Polsce. Od stycznia 2015 r. działa nowy partner serwisowy Galaauto sp. z o.o. w Radulach koło Białegostoku, przy drodze S8, a od lutego nowy partner serwisowy Marcar Trucks Jarosław Gruszka w Opolu.
2 lata gwarancji na oryginalne części
Z początkiem lutego 2015 roku spółka MAN Truck & Bus Polska wprowadziła na rynek nowy program, w którym oryginalne części zamienne MAN objęte są dwuletnią gwarancją. Według przedstawicieli firmy, program potwierdza, że oferowane przez nią produkty spełniają kryterium najwyższej jakości i niezawodności.
- Dzięki zakupowi oryginalnych części zamiennych możliwe jest obniżenie kosztów obsługi serwisowej, a dostępność części we wszystkich stacjach serwisowych MAN skraca okres przestoju podczas konserwacji pojazdu - powiedział Bartłomiej Ciemiński, Dyrektor ds. serwisu w MAN Truck & Bus Polska.
Wszystkie te parametry znacząco wpływają na obniżenie całkowitych kosztów eksploatacji pojazdu (TCO). Korzystanie z oryginalnych części zamiennych objętych gwarancją na 2 lata to również znacznie wyższa wartość pojazdu przy odsprzedaży.
Gwarancja obowiązuje wyłącznie na oryginalne części zamienne MAN zakupione i zamontowane w autoryzowanych stacjach serwisowych tej marki w Polsce. Gwarancja nie obejmuje skutków naturalnego zużycia części zamiennych.
Jeszcze oszczędniejsze, czyli EfficientLine 2
Kluczowe tematy roku 2015 to wprowadzenie modelu TGX EfficientLine 2, zapewniającego niższy całkowity koszt utrzymania (TCO) oraz obchody 100 lat MAN Truck & Bus AG. Firma chce też wykorzystywać w promocji fakt, iż w roku 2014 MAN, już po raz trzeci z rzędu z w raporcie TÜV, został doceniony i nagrodzony jako producent najbardziej bezawaryjnych ciężarówek.
EfficientLine 2 to nowy pakiet wyposażenia pojazdu, do zastosowania w ruchu dalekobieżnym, zapewniający poprawę efektywności, poprzez redukcję zużycia paliwa i obniżenie kosztów eksploatacyjnych. Nowością w pakiecie są: zmodernizowany silnik Euro 6, aktywny tempomat EfficientCruise, uwzględniający topografię terenu, po którym porusza się ciężarówka oraz TipMatic 2, czyli zautomatyzowana skrzynia biegów z nowym oprogramowaniem, przyspieszającym jej pracę. Ponadto zachowano znane już usprawnienia, takie jak APM - rozłączalna sprężarka, światła dzienne, alternator Longlife Eco i zmniejszające opór aerodynamiczny - ogranicznik prędkości 85 km/h oraz aeropakiet. Obniżenie masy własnej zapewniają - aluminiowy zbiornik sprężonego powietrza i felgi aluminiowe (opcja). Ponadto pojazdy wyposażane są w energooszczędne opony. W ramach pakietu proponowane jest szkolenie MAN ProfiDrive. Pakiet zapewnia oszczędności około 6,6 proc., czyli około 1,8 litra ON na 100 km, co zostało potwierdzone przez TÜV. Poza klasycznym, zoptymalizowanym pod kątem ekonomiki, ciągnikiem TGX EfficientLine 2 (typ 05X), są dostępne różne pakiety wyposażenia EfficientLine 2 dla różnych typów pojazdów TGX i TGS z napędem 4x2 i 6x2. Pierwsze pojazdy z nowej serii już trafiają do nabywców.
Grupa MAN jest jednym z wiodących europejskich przedsiębiorstw przemysłowych działających w dziedzinie inżynierii związanej z transportem, osiągającym obrót około 15,8 mld euro (2012 r.). Jako dostawca ciężarówek, autobusów, silników Diesla, turbozespołów oraz specjalistycznych przekładni firma zatrudnia ponad 54 tys. pracowników na całym świecie. Firma zajmuje wiodące pozycje na rynku we wszystkich obszarach swej działalności biznesowej.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.