Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Pierwszy wodorowy minibus Hyvia

Master City Bus H2-TECH pojawi się w 2023 roku
7 lutego 2023
 
Na wystawie Salon des Maires et des Collectivités Locales, Hyvia wystawiła minibusa napędzanego wodorem. Po rozpoczęciu sprzedaży furgonetki zasilanej wodorem, spółka joint venture Renault i Plug przygotowuje się do wprowadzenia na rynek Master City Bus H2-TECH, pierwszego wodorowego minibusa.

Zasięg do 300 km

Aby nie tracić miejsca na pokładzie i zachować niskopodłogową konfigurację, zespoły Hyvia zintegrowały takie komponenty, jak akumulator i zbiornik, na dachu pojazdu.
– Całość waży 500 kilogramów i wymaga wzmocnienia konstrukcji – wyjaśnia Laurent Copin, kierownik sprzedaży w PVI, spółce zależnej Grupy Renault odpowiedzialnej za końcowy montaż pojazdu. Zachowano przestrzeń na pokładzie, ale dodanie masy ogranicza liczbę pasażerów, z 19 w przypadku zasilania olejem napędowym do 15 w wersji wodorowej minibusa Renault Master (9 miejsc siedzących, 6 stojących).
W odróżnieniu od furgonetki, zbiornik pokładowy pracuje pod ciśnieniem poniżej 350 barów.
– Skonfigurowaliśmy go tak, aby można było podłączać go do autobusów wodorowych, które również pracują z tym poziomem ciśnienia – uzasadnia L. Copin. – Przy zasobności 4,5 kg pozwala na przejechanie do 300 kilometrów, dzięki zintegrowaniu akumulatora o pojemności 33 kWh, a czas tankowania wynosi zaledwie kilka minut.
Po stronie ogniwa konfiguracja nie zmienia się w porównaniu z innymi wersjami. Uprzemysłowione we Flins w oparciu o technologię opracowaną przez firmę Plug, gromadzi moc 30 kW. Rozmiar, który jest w dużej mierze wystarczający dla pojazdów przeznaczonych głównie do użytku miejskiego.
Pochodzący bezpośrednio z elektrycznego Renault Master silnik rozwija moc 57 kW i moment obrotowy 225 Nm. Pozwala na osiągnięcie prędkości 70 km/h.

Marketing przez PVI

W przeciwieństwie do furgonetki, to nie Hyvia, lecz PVI będzie sprzedawać pojazd. Decyzja uzasadniona jest specyfiką rynku działającego w dużej mierze w drodze przetargów oraz doświadczeniem PVI w tej dziedzinie. Aby ułatwić władzom lokalnym procedury zakupu, pojazd jest już wymieniony w katalogu UGAP, głównej platformie zakupów publicznych we Francji. Podejmowane są podobne kroki w celu zintegrowania go z CATP. W pozostałej części Europy dystrybucja jest organizowana z różnymi partnerami, takimi jak MELLOR (Szwecja, Norwegia i Finlandia), TRIBUS (Niemcy, Holandia, Dania, Belgia i Luksemburg) oraz QIBUS (Włochy).

Unikatowa oferta w Europie

Jako jedyny producent oferujący taki pojazd w Europie, Renault ma przewagę w segmencie, który choć ograniczony wolumenowo, oferuje perspektywy rozwoju. We Francji flota minibusów liczy około 1.000 do 1.200 jednostek, ale z dużym udziałem oleju napędowego (ponad 80% na koniec 2021 r. według danych UTP). Dodanie oferty wodorowej umożliwiłoby przyspieszenie przejścia flot na rozwiązanie bardziej odpowiednie niż bateryjne, w szczególności do zastosowań, w których potrzebne są większe zasięgi.

Pierwsi klienci

Master City Bus H2-TECH, który obecnie finalizuje europejską homologację z UTAC i CNRV, pojawi się na drogach w połowie 2023 roku. Ogłoszono już pierwszych klientów. We Francji to m.in. BE Green, RATP Dev czy Milla, którzy będą pracować nad eksperymentami z autonomiczną wersją pojazdu. Za granicą ogłoszono już pierwszy kontrakt z niderlandzkim Stroomlijnem. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.