Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Powstanie sieć stacji zasilania ciężarówek energią odnawialną

Sojusz CEVA Logistics, ENGIE i SANEF na rzecz dekarbonizacji transportu drogowego w Europie
31 maja 2023
 
Trzy firmy - CEVA Logistics, ENGIE i SANEF powołują nowy sojusz - European Clean Transport Network Alliance (ECTN Alliance). Celem przygotowanego już wspólnie konkretnego rozwiązania jest dekarbonizacja drogowego transportu towarów.
Sojusz złożony z Ceva Logistics, Engie i Sanef będzie rozwijał sieć stacji ładowania samochodów ciężarowych, korzystających z energii multiodnawialnej (biogaz, wodór i energia elektryczna), strategicznie zlokalizowany w pobliżu europejskich autostrad. ECTN Alliance, w oparciu o wiedzę i doświadczenie swoich członków założycieli, planuje budowę i obsługę sieci terminali dla takich pojazdów, z niskoemisyjnymi rozwiązaniami energetycznymi do transportu towarów na autostradach w Europie. Przełomowy system zostanie dostosowany do ograniczonego zasięgu ciężarówek elektrycznych i wymagań dotyczących ich ładowania.
W przyszłości sieć terminali ma być dostępna dla wszystkich załadowców i przewoźników, zapewniając im prosty dostęp do niskoemisyjnych rozwiązań w zakresie biogazu, wodoru i energii elektrycznej, służących do ładowania i tankowania ciężarówek. Zlokalizowana strategicznie na autostradach sieć obejmować będzie też specjalne rozwiązanie informatyczne, umożliwiające firmom transportowym planowanie tras i harmonogramów załadunków w najszybszy i najbardziej efektywny sposób pod względem emisji CO2.

Projekt pilotażowy we Francji

Pierwszy eksperyment, planowany między Lille i Awinionem (Francja) wzdłuż sieci Sanef, rozpocznie się w drugiej połowie 2023 r. Zaplanowany na dwa lata projekt pilotażowy ma pokazać w jaki sposób model ECTN wpłynie na długodystansowe przewozy drogowe. Dedykowana flota 20 niskoemisyjnych ciągników siodłowych (napędzanych biogazem, energią elektryczną lub zielonym wodorem) będzie codziennie transportować 20 naczep pomiędzy północną a południowo-wschodnią częścią Francji, przeładowując i zmieniając je w pięciu miejscach testowych zlokalizowanych w oddziałach CEVA Logistics. Każdy terminal może również służyć jako punkt przekaźnikowy do wymiany naczep.
Lokalni przewoźnicy będą realizować transporty przed i po przewozie do i z miejsc testowych. Oczekuje się, że projekt pilotażowy pozwoli na stworzenie bogatej bazy danych, umożliwiającej dokładne zrozumienie niskoemisyjnego wykorzystania pojazdów ciężarowych w przewozach długodystansowych oraz możliwości dekarbonizacji drogowego transportu towarowego w Europie.
Docelowo koncepcja powinna zostać wdrożona na skalę europejską.
Luc Nadal, regionalny dyrektor zarządzający na Europę, CEVA Logistics, mówi:
– Członkowie ECTN Alliance głęboko wierzą, że sojusze prywatno-publiczne mają do odegrania kluczową rolę w przyspieszeniu rozwiązań klimatycznych. Sojusz ECTN opiera się na pionierskim, holistycznym podejściu do dekarbonizacji transportu drogowego na długich dystansach. Jesteśmy dumni, że możemy rozpocząć tę śmiałą inicjatywę z najlepszymi w swojej klasie firmami, których połączone doświadczenie przyczyni się do sukcesu projektu. (z)
 
Partnerzy
CEVA Logistics, światowy operator logistyki 3PL, dostarcza rozwiązania dla globalnego łańcucha dostaw, łącząc ludzi, produkty i dostawców na całym świecie. Z siedzibą główną w Marsylii we Francji, CEVA Logistics świadczy szeroki wachlarz usług end-to-end, zarówno w zakresie logistyki kontraktowej jak i zarządzania frachtem w 170 krajach na świecie, dzięki ok. 110 000 pracowników w ponad 1.300 placówkach. CEVA Logistics jest częścią CMA CGM Group, globalnego gracza w zakresie rozwiązań morskich, lądowych, powietrznych i logistycznych.
ENGIE działa w dziedzinie energii i usług niskoemisyjnych. Grupa angażuje się w przyspieszenie przejścia do świata neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla przez zmniejszone zużycie energii i rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska. Kluczowe obszary działalności: gaz, energia odnawialna, usługi.
SANEF jest spółką zarządzającą autostradami, obsługującą 1.807 km sieci we Francji, głównie w Normandii, regionach Hauts-de-France i Grand-Est. Jest francuską filią grupy przemysłowej Abertis, światowego lidera w zarządzaniu autostradami.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.