Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Mercedes eActros 600 trafia na testy do klientów

Contargo i Remondis przejmują pierwsze elektryczne ciężarówki
24 kwietnia 2024

Fot. Mercedes-Benz

 
Akumulatorowo-elektryczny Mercedes-Benz eActros 600 rozpoczyna testy z udziałem klientów. Pierwsze dwa egzemplarze testowe zaprezentowanej w ubiegłym roku elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego w najbliższych tygodniach trafią kolejno do regularnej eksploatacji w firmie Contargo, specjalizującej się w logistyce kontenerowej, oraz w przedsiębiorstwie recyklingowym Remondis. Obie firmy należą do działającego globalnie koncernu Rethmann.

Fot. Mercedes-Benz

 

Powiezie kontenery i surowce wtórne

Contargo przez kilka miesięcy będzie wykorzystywać swoją elektryczną ciężarówkę do transportu kontenerów pomiędzy portem w Wörth am Rhein (Niemcy) a rozlicznymi punktami załadunku i rozładunku. Pojazd ten ma pokonywać dziennie ponad 800 kilometrów. Najpierw jednak będzie ładowany ze stacji szybkiego ładowania na terminalu Contargo w Karlsruhe. Contargo planuje wkrótce stworzyć własną infrastrukturę ładowania w swojej bazie operacyjnej. Firma Contargo buduje obecnie największą w Niemczech prywatną sieć punktów ładowania dla ciężkich elektrycznych samochodów ciężarowych, która obejmie 90 punktów w 18 lokalizacjach.

Remondis zamierza eksploatować pojazd testowy w rejonie Kolonii, w ramach tzw. projektu HoLa („Ładowanie wysoką mocą w ciężarowym transporcie dalekobieżnym”). Celem HoLa jest stworzenie, eksploatacja i wsparcie naukowe infrastruktury ładowania wysoką mocą dla akumulatorowo-elektrycznych pojazdów w transporcie dalekobieżnym. Oprócz Daimler Truck w projekt zaangażowani są inni partnerzy konsorcyjni z sektora przemysłowego i naukowego. Pojazd testowy przeznaczony dla firmy Remondis będzie wykorzystywany głównie do transportu surowców wtórnych. Jest wyposażony w naczepę marki Kögel, wyprodukowaną specjalnie do tych testów.
Mercedes-Benz Trucks planuje sukcesywne przekazywanie kolejnych pojazdów testowych klientom do różnego rodzaju zastosowań.
Stina Fagerman, szefowa działu sprzedaży, marketingu i usług Mercedes-Benz Trucks: „Testowanie elektrycznych samochodów ciężarowych przez klientów jeszcze przed rozpoczęciem produkcji bardzo się sprawdziło. Dlatego także w przypadku eActrosa 600 stawiamy na testy praktyczne. Jesteśmy niezwykle zadowoleni, że Contargo i Remondis, jako pierwsi klienci, sprawdzą eActrosa 600 w rzeczywistej eksploatacji”.

Michael Starke, dyrektor zarządzający Rhenus Trucking GmbH & Co. KG:
– Innowacyjność tkwi w genach Contargo. Mamy naprawdę wiele energii i konsekwentnie wdrażamy naszą strategię dekarbonizacji. Od zawsze we współpracy z Mercedes-Benz Trucks testowaliśmy różnorodne innowacje. Dlatego od samego początku udział w testach tego pojazdu był dla nas zarówno radością, jak i logiczną konsekwencją dotychczasowych działań. eActros 600 wyznacza nowe wzorce! Trafi do nas pojazd numer jeden. Ponadto w ubiegłym roku zamówiliśmy już dwadzieścia tych pojazdów. Będziemy więc wśród pierwszych firm, które w szerokim zakresie włączą je do swojej eksploatacji drogowej, a to bardzo ułatwi nam zastosowanie elektrycznych pojazdów zarówno w regionalnej logistyce kontenerowej, jak i w krajowym transporcie dalekobieżnym.
Andreas Roer, dyrektor zarządzający Contargo Wörth-Karlsruhe GmbH:
– 820 kilometrów dziennie – na takich dystansach wykorzystamy teraz eActrosa 600 do przewozów wahadłowych w systemie dwuzmianowym. Dzięki naszej wydajnej infrastrukturze ładowania jest to idealne zastosowanie dla tego pojazdu.

Sascha Hähnke, dyrektor zarządzający Remondis Sustainable Services GmbH:
– Jesteśmy jedną z wiodących na świecie firm zajmujących się recyklingiem, gospodarką wodną oraz usługami komunalnymi i przemysłowymi, dlatego traktujemy zrównoważony rozwój jako element naszej codzienności. Dzięki temu w ostatnich latach zebraliśmy już wiele cennych doświadczeń w eksploatacji elektrycznych samochodów ciężarowych. Nie mieliśmy więc żadnych wątpliwości, że jako pierwsza firma weźmiemy udział w testach klienckich eActrosa 600. Szczególnie w gospodarce o obiegu zamkniętym, w jakiej firma Remondis działa globalnie, wszystko opiera się na logistyce. Cieszymy się, że korzystając z tej elektrycznej ciężarówki wykonujemy kolejny krok na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej.

W eksploatacji eActrosa 600 Remondis stawia na naczepy firmy Kögel. Kögel Cargo jest flagowym modelem z typoszeregów naczep firmy Kögel i jednocześnie najlepiej sprzedającą się naczepą tego producenta z niemieckiego Burtenbach. Jednak wspomniana współpraca nie opiera się wyłącznie na zaletach produktu. Firmy Remondis i Kögel łączy przede wszystkim otwartość na zrównoważone rozwiązania transportowe. Christian Renners, dyrektor zarządzający Kögel Trailer GmbH stwierdził:
– Zaimponowało nam konsekwentne realizowanie strategii zrównoważonego rozwoju przez Remondis. Jako wiodący producent naczep, również my czujemy się zobowiązani do działania wedle tych zasad. Koncepcja zrównoważonego rozwoju w firmie Kögel obejmuje jednak nie tylko środowisko, ale także klientów, pracowników i kooperantów. Pod tym względem rozumiemy ją tak samo, jak Remondis.

Mercedes-Benz eActros 600 w produkcji seryjnej

Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin (stąd oznaczenie typu „600”), wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia tej elektrycznej ciężarówce zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania. Oznacza to, że eActros 600 będzie mógł pokonać w ciągu jednego dnia dystans znacznie przekraczający 1.000 kilometrów. Umożliwi to ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców – nawet gdy nie będzie dostępne ładowanie megawatowe.
W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). Klienci mogą zamawiać właściwe wyposażenie wstępne. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy ok. jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80 procent trwa ok. 30 minut.
Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Oczekuje się też, że ta e-ciężarówka wyznaczy nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdu przewidziano na koniec roku 2024. Od początku eActros 600 będzie produkowany zarówno w wariancie ciągnika siodłowego, jak i podwozia ciężarowego, co zapewni klientom szereg kolejnych możliwości zastosowania ciężarówki w transporcie elektrycznym. Obecnie powstaje flota około 50 prototypowych pojazdów – niektóre z nich trafią następnie do pierwszych klientów na testy w praktycznej eksploatacji. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.