Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Jelcz PR110 / M-11 - popularny, bo tani

Autobusy. Jelcz PR110 / M-11 z lat 1976-1991
04.04.2008 00:00:00
Dziś ten autobus, mimo przestarzałej konstrukcji i sporej awaryjności, jest popularny wśród małych, prywatnych przewoźników obsługujących krótkie trasy podmiejskie. Jelcz jest tani w zakupie oraz prosty i niedrogi w serwisowaniu. Atutami Jelcza są na pewno dostępność części zamiennych, szeroki wybór konfiguracji i odporny na niskiej jakości ON układ paliwowy. Minusy to z kolei awaryjne zawieszenie, wysokie spalanie, pękające ramy kratownicowe i kiepskie ogrzewanie.
Powstający na licencji francuskiego Berlieta PR100 Jelcz produkowany był w kilku, różniących się wyposażeniem i pojemnością przedziału pasażerskiego odmianach miejskich, podmiejskich i turystycznych. W zależności od wersji (oznaczonych literami: T - turystyczna, U - miejska, L - podmiejska, powstawała też krótsza, zmodernizowana odmiana miejska i podmiejska M-11) autobus mierzy 11.000 lub 12.000 mm, ma szerokość 2.500 mm lub 2.555 i wysokość 3.040 lub 3.060 mm.
W najpopularniejszych wersjach miejskich Jelcz zabiera na pokład 110 pasażerów: 36 na miejscach siedzących i 74 na stojących. Odmiana M-11 dysponuje 100 miejscami. Podmiejskie Jelcze w zależności od wyposażenia mogą przewieźć 95 lub 98 pasażerów. Międzymiastowe modele DeLuxe mają 46, 51 lub 55 miejsc siedzących. Dostęp do wnętrza zapewniają automatyczne drzwi w układzie 2-2-2, 2-0-2 lub 2-2-0.
Montowano kilka rodzajów silników, typów skrzyń biegów i tylnych mostów. Autobusy z pierwszego okresu produkcji napędzane były sześciocylindrowymi silnikami wysokoprężnymi WSK-Mielec SW680/78/1 o poj. 11,1 l i mocy 185 KM przy 2.200 obr./min z czterostopniową mechaniczną skrzynią FPS Tczew S4-95. Wersje M-11 są napędzane sześciocylindrowymi motorami MAN D2156HM6U o poj. 10,35 l i mocy 192 KM przy 2.100 obr./min współpracującymi z pięciobiegową ręczną skrzynią Csepel ASH-75-2. Silniki, podobnie jak skrzynie biegów, są przeciętnie trwałe. Do naprawy głównej wytrzymują średnio 300-400 tys. km. Korozji poddają się tylne mosty. Minusem jest wysokie spalanie. Na podmiejskich trasach śr. 25-27 l ON na 100 km. Plusem jest odporny na kiepską ropę układ paliwowy.
Zawieszenie jest awaryjne. Uszkodzeniom ulegają regulatory i czujniki ciśnienia w poduszkach tylnej osi, "strzelają" same poduszki. W PR110 często pękają też kratownicowe ramy. Minusem jest kiepski system ogrzewania i awaryjny układ hydrauliczny. Zrywają się też wiązki elektryczne skrzynki bezpieczników. Awarie te są jednak łatwe do usunięcia.
Ceny używanych "peerek" i "emek" są niskie. Bez trudu dostępne i tanie są też części zamienne do Jelczy.
Plusy
Niskie ceny używanych egzemplarzy. Dostępność części zamiennych. Szeroki wybór konfiguracji. Odporny na niskiej jakości ON układ paliwowy.
Minusy
Awaryjne zawieszenie. Wysokie spalanie. Pękające ramy kratownicowe. Kiepskie ogrzewanie.
Ekspert: Wacław Kosior z Zakładu Naprawy Pojazdów Ciężarowych w Lublinie:
- "Peerki" i "emki" to proste konstrukcyjnie autobusy. Dostęp do silników jest dobry, co ułatwia usuwanie ewentualnych usterek. Rygory serwisowe nie są wyśrubowane. Jedną z pojawiających się częściej awarii jest zatarcie tulei przednich resorów, radzę więc regularnie (co 10 tys. km) smarować przednie zawieszenie.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
Jelcz PR110T Autosan H9-20
Dopuszczalna masa całkowita 17.280 kg 12.500 kg
Masa własna 9.800 kg 8.400 kg
Liczba miejsc 51+1 41+1
Długość 12.000 mm 10.000 mm
Szerokość 2.500 mm 2.500 mm
Wysokość 3.040 mm 3.150 mm
Rozstaw osi 6.100 mm 4.700 mm
Poj. silnika / cylindry 11,1 l / R6 6,5 l / R6
Moc maksymalna 185 KM 150 KM
przy obr./min 2.200 2.600
Maksymalny moment obrotowy 710 Nm 432 Nm
przy obr./min 1.200 1.600
Skrzynia biegów ręczna 4+1 ręczna 5+1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Jelcz PR110T Autosan H9-20
Chłodnica 1.290 zł 1.340 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 1.100 zł 1.100 zł
Reflektor 80 zł 120 zł
Okładzina hamulcowa 24 zł 27 zł
Filtr oleju 7 zł 12 zł
Filtr powietrza 34 zł 35 zł
Ceny części używanych
Jelcz PR110T Autosan H9-20
Reflektor 50 zł 50 zł
Zderzak przedni 300 zł 350 zł
Szyba czołowa 400 zł 600 zł
Chłodnica 500 zł 600 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (marzec 2008 r.)
Rocznik Jelcz PR110T / M-11 Autosan H9-20
przebieg tys. km - cena netto przebieg tys. km - cena netto
1982 1.250 - 6,0 tys. zł 1.200 - 7,0 tys. zł
1984 1.200 - 6,7 tys. zł 1.170 - 8,2 tys. zł
1985 1.000 - 7,0 tys. zł 980 - 9,0 tys. zł
1986 1.000 - 8,5 tys. zł 850 - 10,0 tys. zł
1987 950 - 11,0 tys. zł 770 - 14,0 tys. zł
1988 920 - 13,0 tys. zł 700 - 16,5 tys. zł
1989 880 - 15,9 tys. zł 545 - 23,0 tys. zł
1990 750 - 17,0 tys. zł 630 - 23,0 tys. zł
1991 690 - 19,5 tys. zł 560 - 29,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.