Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Dopracowana gwiazda czyli Mercedes Actros

Ciągniki siodłowe. Mercedes Actros z lat 2003-2006
02.05.2008 00:00:00
Mercedes Actros z lat 2003-2006 jest bardziej niezawodny od poprzednika. W "dwójkach" wyeliminowano problemy z elektroniką układu wtryskowego znane z pierwszej generacji, dopracowano skrzynie biegów, poprawiono wykończenie szoferki. Użytkownicy wciąż psioczą jednak na fiksujące czujniki pokładowego komputera Telligent. Podsumowując nasze testy uznaliśmy, że do największych zalet Mercedesa Actrosa należą: duży wybór konfiguracji napędowych i wariantów mocy, niezawodne skrzynie biegów, solidne zawieszenie oraz dobre materiały wykończeniowe. Minusy to z kolei: wysokie spalanie, awarie czujników elektronicznych, wycieki oleju spod pokrywy głowicy, awaryjne zawieszenie szoferki oraz błędy komputera.
Ciągnik siodłowy dostępny jest w wariantach: dwu-, trzy- i czteroosiowym. Do wyboru są cztery typy kabin. Miejsce pracy kierowcy nie budzi zastrzeżeń. Co ważne, po 500-600 tys. km przebiegu plastiki nadal prezentują się estetycznie. Kabina ma czteropunktowe zawieszenie pneumatyczne zapewniające spory komfort. Niestety, w pojazdach eksploatowanych na krajowych i wschodnich trasach wymiany co pół roku wymagają tuleje i stabilizatory. Praktycznie żadnych problemów nie sprawia zawieszenie kół, układ kierowniczy oraz hamulce.
Do napędu służą dwa typy turbodiesli: V6 i V8. "Szóstki" mają pojemność 11,9 l (moc 320, 360, 408, 435 i 456 KM), "ósemki" 15,9 l (503, 537 i 578 KM). Motory są bardziej niezawodne od stosowanych w poprzedniku. Wyeliminowano problemy z elektroniką sterującą pracą układu wtryskowego, często skutkujące wytapianiem tłoków w cylindrach, które zdarzały się w pierwszej generacji, po ok. 700 tys. km. Uszczelnienia wymaga jednak pokrywa głowicy, spod której pojawiają się wycieki. Kolejne uszczelnienia konieczne są co 300-400 tys. km. Do naprawy głównej motor wytrzymuje ok. dwóch mln km. Minusem jest spore, niezależne od mocy silnika spalanie. "Solówka" bierze średnio 30 l ON na setkę, obciążony zestaw ok. 6-7 l więcej. Układ paliwowy "dwójki" jest bardziej wrażliwy na kiepską ropę.
Lepiej niż w pierwszej generacji sprawują się skrzynie biegów. W manualnych łatwiej włączać poszczególne biegi, a poza pierwszymi egzemplarzami, w których często padały cewki synchronizatorów, automatyczne nie sprawiają problemów (automaty w "jedynkach" błędnie wybierały przełożenia, rozłączały napęd). Bezawaryjne są sprzęgła. Do naprawy lepiej używać części oryginalnych, zamiennik wytrzymuje nie więcej niż pół roku.
Podobnie jak w "jedynkach" sporo skarg dotyczy komputera Telligent, który często podaje błędne informacje o usterkach.
Plusy
Duży wybór konfiguracji napędowych i wariantów mocy. Niezawodne skrzynie biegów. Solidne zawieszenie. Dobre materiały wykończeniowe.
Minusy
Wysokie spalanie. Awarie czujników elektronicznych. Wycieki oleju spod pokrywy głowicy. Awaryjne zawieszenie szoferki. Błędy komputera.
Ekspert: Krzysztof Wróbel z serwisu samochodów ciężarowych Max TIR w Lublinie:
- Po zimowej eksploatacji radzę skontrolować stan elektronicznych czujników komputera pokładowego. Te w zawieszeniu i układzie hamulcowym szybko korodują. Uszkodzone mogą błędnie informować np. o awarii ABS-u. Przestrzegam przed stosowaniem tanich, niesprawdzonych zamienników części, które mają niską trwałość.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
MB Actros 1844 LS 4x2, ciągnik siodłowy Iveco Stralis AS 440 S 43 4x2, ciągnik siodłowy
DMC zestawu tech./administracyjna 40.000 / 40.000 kg 40.000 / 40.000 kg
Masa własna 7.035 kg 7.300 kg
Rozstaw osi 3.600 mm 3.800 mm
Pojemność silnika/cylindry 11,9 l / V6 10,3 l / R6
Moc maksymalna 435 KM 430 KM
przy obr./min 1.800 1.750-2.100
Maksymalny moment obrotowy 2.100 Nm 1.900 Nm
przy obr./min 1.080 1.250-1.700
Skrzynia biegów aut. PowerShift 12+1 automatyczna EuroTronic 12+1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
MB Actros Iveco Stralis
Chłodnica 3.080 zł 2.940 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.120 zł 2.750 zł
Reflektor 698 zł 729 zł
Klocki hamulcowe 462 zł / oś 477 zł / oś
Filtr oleju 179 zł 218 zł
Filtr powietrza 210 zł 260 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
MB Actros Iveco Stralis
Reflektor 450 zł 400 zł
Zderzak przedni 800 zł 750 zł
Szyba czołowa 700 zł 700 zł
Chłodnica 1.300 zł 1.200 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym - giełda w Słomczynie (marzec-kwiecień 2008 r.)
Rocznik MB Actros ciągnik siodłowy 4x2 Iveco Stralis ciągnik siodłowy 4x2
przebieg tys. km - cena netto przebieg tys. km - cena netto
2003 580 - 125,0 tys. zł 650 - 96,0 tys. zł
2003 500 - 133,0 tys. zł 540 - 105,0 tys. zł
2004 460 - 150,0 tys. zł 420 - 130,0 tys. zł
2004 420 - 162,0 tys. zł 400 - 138,0 tys. zł
2005 350 - 176,0 tys. zł 370 - 163,0 tys. zł
2005 300 - 184,0 tys. zł 300 - 172,0 tys. zł
2006 250 - 192,0 tys. zł 240 - 182,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.