Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Poprowadzi samochody ciężarowe

Akcesoria. System Gamba wchodzi na polski rynek
29.01.2010 00:00:00
Firma Lerem z Wejherowa (woj. pomorskie), jako wyłączny dystrybutor na terenie Polski, wprowadza właśnie na rynek nawigację Gamba dla ciężarówek. Według producenta (firma Kemper Technology GmbH) jest to pierwsza profesjonalna nawigacja dla pojazdów ciężarowych. Akcesoria sprawdzali między innymi przedstawiciele Scanii. Podobały się.
System działa w oparciu o przenośne urządzenie marki Mio Navman Spirit TV V735 z dużym, 7-calowym wyświetlaczem wysokiej rozdzielczości (800x480), z procesorem SiRFprima 600 MHz, 128 MB pamięci RAM, tunerem telewizji cyfrowej DVB-T, głośnikiem mono oraz wyjściem słuchawkowym minijack 2,5 mm. Dostawcą map jest firma Navteq. Firma Lerem udostępniła taką nawigację do przetestowania m.in. firmie Scania Polska oraz naszej redakcji.
Łatwo do celu
Urządzenie jest proste w obsłudze. Po wybraniu na ekranie wersji dla pojazdów ciężarowych ustalamy takie parametry, jak długość, szerokość, wysokość pojazdu, masę, liczbę osi i nacisk na oś, a także konfigurację (np. zestaw z ciągnikiem) oraz ewentualnie przewóz ładunków niebezpiecznych i ładunków płynnych. System wyznacza optymalną trasę przejazdu, z uwzględnieniem cech naszego pojazdu. Tunele, wiadukty, mosty, ograniczenia tonażowe nie zaskoczą nas w drodze. Można skorzystać z sytemu powiadamiania o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości, którą powinniśmy jechać. Duży wyświetlacz to ergonomiczne rozwiązanie w wypadku ciężarówki (duża kabina), tym bardziej że... na postoju kierowca obejrzy sobie telewizję - na razie na pewno w krajach Europy Zachodniej, ale być może wkrótce i u nas.
W Scanii się podobało
Łukasz Zieliński ze Scanii Polska: - Nasz test polegał na wprowadzeniu odpowiednich parametrów pojazdu ciężarowego i sprawdzeniu, czy system GPS doprowadzi nas do celu bez łamania przepisów ruchu drogowego. Działanie systemu było poprawne i pozwoliło nam zawsze dojechać do celu, nie łamiąc przepisów. Niestety nie przetestowaliśmy możliwości dodawania i użytkowania punktów POI. System wywarł na nas bardzo pozytywne wrażenie. Ma proste i czytelne menu, jest łatwy w użytkowaniu i obsłudze, daje możliwość wyboru wielu środków transportu. Jest to jeden z pierwszych systemów z działającymi atrybutami dla pojazdów ciężarowych. Mamy nadzieję, że mapy szybko będą aktualizowane. Przyjazny i łatwy jest sposób nawigacji, np. skreślenie pasów na drodze wielopasmowej, którymi kierowca nie powinien się poruszać, aby nie zjechać z wytyczonej trasy.
No to w drogę!
Docelowo system Gamba ma być kompatybilny z większością urządzeń do nawigacji. Szczegółowe mapy całej Europy to atrybut ważny dla przewoźników międzynarodowych.
Tomasz Wykowski z firmy Lerem: - Jesteśmy w końcowym etapie wdrażania Gamby na polskim rynku. Zaczęliśmy zbierać zamówienia, finalizowana jest wersja polska systemu, wraz z polskim lektorem. System sam w sobie jest już w pełni przygotowany do działania na całym rynku europejskim. Jest to zupełna nowość, jeśli chodzi o nawigacje, dlatego też naturalne będzie pojawianie się kolejnych wersji systemu w ciągu następnych miesięcy. Producent zapewnia ciągłe aktualizowanie mapy Polski i innych krajów.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.