Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Dynapac SD135C czyli komfort dla operatora

Maszyny drogowe. Układarka mas bitumicznych Dynapac SD135C
20.08.2010 00:00:00
Dynapac - produkujący maszyny budowlane i drogowe do rozkładania i zagęszczania nawierzchni, w swojej najnowszej układarce postawił przede wszystkim na komfort pracy operatora. Nowa maszyna Dynapac jest także oszczędniejsza i emituje mniej hałasu. Według producenta w układarce SD135C jest ono niższe nawet o 50 procent, w porównaniu do wcześniejszych modeli. Było to możliwe dzięki zmniejszeniu obrotów silnika oraz czasu pracy wentylatora, który włącza się tylko wtedy, gdy jest to konieczne.
Dynapac od wielu już lat wytwarza układarki mas bitumicznych i ma na tym polu duże doświadczenie. Najnowszy gąsienicowy model, który debiutuje w tym roku, uzupełnia serię C. Maszyna o masie 20 ton ma teoretyczną wydajność 750 m sześc. na godzinę, a maksymalna grubość rozkładanej przez nią masy wynosi 300 mm. Kosz rozkładarki SD135C ma ładowność 13,2 t, zaś maksymalna szerokość stołu wynosi 10 m. Nową maszynę napędza silnik wysokoprężny Deutz o maksymalnej mocy 190 KM.
Zwrócili się w stronę operatora
Jak przystało na nowoczesną maszynę drogową układarka Dynapac nastawiona jest na komfort pracy operatora. Jednym z jego elementów jest poprawiona widoczność z wnętrza. Z przodu operator maszyny ma niezakłócony niczym widok na kosz samowyładowczy, przenośnik śrubowy a po przesunięciu fotela także na deskę równającą, wskaźnik toru jazdy i ciężarówkę. Fotel można także obracać wokół własnej osi. Poprawie warunków pracy sprzyja także nowy panel sterowania, w którym klawisze pogrupowano zgodnie z pełnionymi przez nie funkcjami. Całość jest wodoodporna (co ma znaczenie w maszynie, która nie ma kabiny, a zamiast niej jedynie daszek) a klawisze są wypukłe. Dynapac w nowym modelu postawił także na szybko działający regulator deski, w którym dzięki regulacji mimośrodowej w kilkanaście sekund można zmienić ustawienia z rozkładania warstwy ścieralnej na wiążącą bądź też podbudowę. Zastosowano duży zbiornika paliwa, o pojemności 400 litrów.
Ciężkie czasy dla wentylatora
W układarce najwięcej hałasu powoduje wentylator. Teraz nadeszły dla niego ciężkie chwile, bo jego czas pracy został surowo ograniczony. Dynapac zastosował tutaj bardzo proste rozwiązanie, a mianowicie sterownik termiczny, który uruchamia wentylator tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Dzięki temu zimny rozruch jest mniej hałaśliwy, a operator ma szansę odpocząć od hałasu wentylatora. Do zmniejszenia dźwięku emitowanego przez maszynę przyczynia się także niska prędkość obrotowa silnika, która wynosi 1.800 obr/min, a w trybie ekologicznym spada nawet do 1.600. Dźwięk pracy motoru jest pochłaniany przez izolowane maski, klapy boczne, wykładane gumą nakładki i tłumiki. Według producenta wszystko to przyczynia się do zmniejszenia hałasu o 50 procent w porównaniu ze starszą generacją maszyn. Niskie obroty silnika sprzyjają zaś oszczędzaniu oleju napędowego, którego zużycie ma być mniejsze o 15 procent.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.