Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Zbadają "pacjenta", zanim trafi do "lekarza"

Zdalna diagnostyka Scanii i Volvo Trucks
30.08.2013 00:00:00
Producenci pojazdów ciężarowych wprowadzają nowe usługi, pozwalające na monitorowanie m.in. stanu technicznego ciężarówek i przygotowanie sprawnej obsługi w serwisie. Przykładem mogą być najnowsze rozwiązania Scanii i Volvo Trucks.
Wraz z nowym modelem Streamline, Scania przedstawiła nowe narzędzia, które zwiększają dyspozycyjność pojazdów i usprawniają kontakt z serwisem. Zdalna diagnostyka pozwala warsztatowi i Scania Assistance z wyprzedzeniem przygotować się do naprawy. Wszystko z myślą o tym, aby oszczędzić czas użytkownika.
Wykorzystanie Scania Communicator zostało rozszerzone o nowe narzędzia związane z serwisem. Jako interfejs umożliwiający komunikację z systemami pojazdu, jest on częścią standardowego wyposażenia na większości europejskich rynków. Działa również jako łącznik z systemem zarządzania flotą Scania Fleet Management i przechowuje mapy topograficzne dla tempomatu Scania Active Prediction.
Scania Fleet Management - swobodna komunikacja
Na wielu rynkach do standardu wyposażenia pojazdów ciężarowych należy Scania Communicator, który daje klientowi i pracownikom serwisu wygodny dostęp do danych pojazdu. Dostarcza również informacji dla systemów znajdujących się w pojeździe, takich jak Scania Active Prediction. Obecnie wprowadzone zostały wygodne narzędzia, które usprawniają komunikację między kierowcą i biurem oraz między użytkownikiem pojazdu, a serwisem.
Blisko 30 tys. pojazdów jest już podłączonych za pośrednictwem Scania Communicator do systemu Scania Fleet Management. Scania System zapewnia również wygodne przesyłanie informacji między pojazdem a serwisem.
Driver Coaching
Scania proponuje rozwiązanie oparte na miesięcznych raportach, które zawierają informacje odnoszące się do stylu jazdy. Scania Driver Coaching jest częścią pakietu Ecolution by Scania.
Klienci zainteresowani szkoleniem dla kierowców, mogą skorzystać z pomocy trenera. Ich wsparcie polega na comiesięcznych rozmowach z kierowcami na temat sposobu ich jazdy, zużycia paliwa, itp. Coaching odbywa się z myślą o długotrwałym podtrzymywaniu wpływu szkolenia na styl prowadzenia pojazdu i reprezentuje całkiem nowy wymiar wsparcia dostarczanego kierowcy.
Aplikacje dla kierowcy
Scania Dealer Locator - używa danych GPS, aby zlokalizować najbliższy serwis Scania i automatycznie dostarcza jego dane teleadresowe i instrukcje dla nawigacji.
Scania Service Planning - otwiera możliwość bezpośredniego kontaktu z portalem Scania Fleet Management za pośrednictwem smartfona lub tabletu. Kierowca może przesłać swoje uwagi dotyczące funkcjonowania pojazdu, które zostaną uwzględnione przy najbliższej wizycie w serwisie. Informacje te są przechowywane na portalu w zakładce Service Planning, do której może zajrzeć menedżer floty.
Aplikacja Scania Fleet Management
Aplikacja Scania Fleet Management pozwala menedżerowi zdalnie obserwować flotę w czasie rzeczywistym za pomocą smartfona lub tabletu. Umożliwia zapoznanie się z danymi wchodzącymi w skład pakietu "Kontrola", np. informacjami o poszczególnych pojazdach i kierowcach, aktualnej aktywności oraz dokładnej pozycji. Aplikacja ta podaje również komunikaty o przebiegu jazdy w ostatnim czasie, będące wyciągiem z danych zgromadzonych na portalu.
Scania Service Planning - wszystko gotowe
Dostępne na portalu Scania Fleet Management narzędzie Service Planning dostarcza danych przydatnych do planowania obsługi i komunikacji z warsztatem: - Odnotowuje każdą konieczność naprawy albo obsługi ciężarówki, zabudowy lub naczepy - Automatycznie wysyła tygodniowe raporty o awariach i wydarzeniach ważnych, z punktu widzenia obsługi dotyczące każdego pojazdu - Daje dostęp do raportów kierowców dotyczących poszczególnych pojazdów - Przedstawia kalendarz obsługowy i raport zdarzeń dla każdego pojazdu - Przesyła do serwisu e-mailem zamówienia dotyczące obsługi pojazdu Raporty diagnostyczne widoczne na tablicy rozdzielczej pojazdu są wysyłane wprost do portalu Scania Fleet Management, z którego korzysta operator floty. Dotyczy to np. informacji o zużyciu okładzin hamulcowych i stanowi praktyczne przypomnienie dla menedżera.
Przesyłanie e-mailem danych o specjalnych potrzebach serwisowych pojazdu pozwala warsztatowi z góry przygotować odpowiednich specjalistów, narzędzia i części zamienne. Dzięki temu czas obsługi i napraw znacznie się skraca.
Zdalna diagnostyka Scanii
Przed wizytą ciężarówki w serwisie Scanii, warsztat może uzyskać z pojazdu raport zawierający dane o nim i stosownie do potrzeb zaplanować czynności obsługowe i naprawcze oraz przygotować się do ich wykonania. W ten sposób czas przebywania ciężarówki w serwisie skróca się, na czym zyskuje użytkownik pojazdu.
Ponadto kilka dni po przeglądzie czy ewentualnej naprawie, warsztat może ponownie prześledzić dane z pojazdu i sprawdzić, czy zaistniały problem został rozwiązany, czy też zachodzi konieczność kolejnej wizyty w serwisie.
Zdalna diagnostyka przynosi użytkownikowi sporo korzyści. Skoro diagnoza odbywa się przed przyjazdem ciężarówki do warsztatu, w serwisie trwają już przygotowania do naprawy, na miejscu są niezbędni specjaliści i zgromadzone części zamienne. Dyspozycyjność pojazdu ulega zwiększeniu.
Kierowca lub właściciel pojazdu może skontaktować się z serwisem, jeśli dojdzie do nieprzewidywanego zdarzenia dotyczącego ciężarówki. Warsztat może przeprowadzić zdalną diagnozę w pracującym pojeździe nie zakłócając wykonywanych przez niego zadań i nie niepokojąc kierowcy. Na podstawie wyniku diagnozy, serwis może telefonicznie pomóc kierowcy rozwiązać problem lub zaaranżować wizytę w warsztacie, gdzie pojazdem zajmą się mechanicy.
Problemy obejmujące pojazd mogą być również zdalnie zdiagnozowane przez Scania Assistance, który ma dostęp do kluczowych danych, takich jak np. kod błędu. Dzięki temu może zaangażować właściwego specjalistę i szybko przywrócić pojazd do ruchu.
Łączność bezprzewodowa Volvo
Volvo Trucks także opracowało nowy, bazujący na komunikacji GSM system, który umożliwia stacji obsługi zdalną kontrolę stanu technicznego samochodu ciężarowego - rozwiązanie dające nadzieję na większą dyspozycyjność i niższe koszty obsługi technicznej pojazdu. W Europie system zostanie wprowadzony na rynek w bieżącym roku.
Dzięki zastosowaniu w pojeździe nowej wersji interfejsu telematycznego - TGW (Telematics Gateway) - stało się możliwe świadczenie nowych, zdalnych usług. Stacja obsługi Volvo zyskała możliwość monitorowania stopnia zużycia i stanu pojazdu, a także odczytu kodów usterek, za pośrednictwem sieci GSM.
Z pomocą nowego systemu mechanicy mogą sprawdzać przebieg pojazdu i tempo zużywania się niektórych jego podzespołów. Dysponując tymi informacjami, stacja obsługi może układać harmonogram przeglądów okresowych dostosowany do rzeczywistych potrzeb.
- Przyczyni się to do wzrostu dyspozycyjności pojazdu i zminimalizowania ryzyka nieplanowanych przestojów, spowodowanych awarią. Dla firm transportowych oznacza to większe bezpieczeństwo eksploatacyjne i mniej czynności administracyjnych, a ich kli-enci mogą liczyć na większą niezawodność dostaw - mówi Christian Gustavsson, dyrektor ds. serwisu w Volvo Trucks.
Optymalizacja dyspozycyjności
Zdalna komunikacja pomiędzy samochodem ciężarowym i stacją obsługi stanowi uzupełnienie harmonogramu obsługowego. Jeżeli sposób wykorzystania samochodu ciężarowego jest inny od pierwotnie zakładanego, może okazać się, że okresy międzyobsługowe są zbyt krótkie lub zbyt długie. Jeżeli jednak stacja obsługi otrzymuje dane o rzeczywistym tempie zużycia eksploatacyjnego, może odpowiednio skorygować te interwały, dostosowując je do rzeczywistych potrzeb.
- Wiele parametrów jest trudnych do wyliczenia. W pojeździe użytkowanym w warunkach trudniejszych niż przeciętne niektóre podzespoły zużywają się szybciej. Z kolei podzespoły pojazdu użytkowanego w warunkach łagodniejszych mogą w chwili przeglądu okresowego dysponować jeszcze sporym zapasem zużycia. A to oznacza niepewność dla firmy transportowej - dodaje Ch. Gustavsson.
Ograniczanie nieplanowanych przestojów
Jeżeli sposób użytkowania pojazdu odbiega od sposobu przyjętego w pierwotnym harmonogramie obsługi technicznej, stacja obsługi zostanie o tym poinformowana.
- Na przykład, serwis może otrzymać ostrzeżenie o zużyciu klocków hamulcowych. W rezultacie, zużyte elementy zostają w porę wymienione i nie zawiodą w długiej trasie - wyjaśnia Ch. Gustavsson. - To rozwiązanie korzystne dla obydwu stron. Możliwość uniknięcia nieplanowanych wizyt w serwisie leży w interesie zarówno firmy transportowej, jak i stacji obsługi.
Pobieranie aktualizacji przez GSM
Za pośrednictwem TGW możliwe będzie zdalne modyfikowanie parametrów i, w przyszłości, także aktualizacja kompletnych pakietów oprogramowania w pojeździe. Początkowo system obejmie ograniczoną liczbę parametrów, ale w ciągu kilku lat, jak twierdzi Ch. Gustavsson, Volvo Trucks opracuje znacznie szerszą gamę podobnych funkcji, z myślą o dalszym zwiększaniu dyspozycyjności i redukcji kosztów eksploatacji samochodów ciężarowych.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.